دبيرستان پسرانه غير دولتي درخشان( منطقه 4)

جهت مطالعه و آشنایی با رشته های تحصیلی به ادامه مطلب مراجعه کنید



ادامه مطلب ...

دبیرستان  و مرکز پیش دانشگاهی غیردولتی درخشان و کادر مجرب آن با توجه به نزدیک شدن به فرآیند انتخاب رشته و اهمیت این امر، مرحله به مرحله در کنار شما ایستاده اند و با یاری خداوند تا ورود شما به عرصه ی دانشگاه همراهتان می باشند .

آیا می دانید : مطابقت رتبه ی کسب شده با علائق فردی در موفقیت آتی شما سهم عظیمی را ایفا می نماید و عده ی کثیری از دانشجویان به دلیل عدم انتخاب رشته و محل مناسب واحد دانشگاهی تمایل خود را از ادامه تحصیل از دست خواهند داد.
 آیا می دانید : مشاوره با افراد غیر متخصص مسیر آینده ی شما را کاملا تحت تاثیر می گذارد و بعضا موجب صدمات روحی و روانی شدید می گردد.

قبولی در رشته مورد علاقه و دانشگاه های برتر مستلزم انتخاب رشته ی صحیح می باشد و شناخت از ضوابط دانشگاه ها رشته ها و فرآیند چیدمان در فرم انتخاب رشته از عوامل بسیار مهم در کسب موفقیت شما محسوب می گردد . 

دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی غیردولتی درخشان در نظر دارد با برخورداری از  کادر مجرب و تجربیات سنوات گذشته شما عزیزان را با ارائه ی موارد ذیل جهت تحقق آرمان هایتان در امر خطیر انتخاب رشته یاری نماید :

1- معرفی رشته های دانشگاهی و جایگاه شغلی آن ها

2- آشنایی با  ضوابط دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس های خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی

3- بیان مقررات و ضوابط صحیح انتخاب رشته

4- برگزاری جلسات  مشاوره فردی با داوطلبین به همراه خانواده های محترم جهت تبادل نظر و تطبیق  علائق با رتبه احراز شده

5- چیدمان صحیح و بازبینی نهایی انتخاب رشته داوطلبین توسط  مشاورین مجرب مرکز و ....... 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، برخي از دانش‌آموزان در درس خواندن و به طور کلي بحث مطالعه، دغدغه‌هايي دارند، اين دسته از دانش آموزان عنوان مي کنند که علي رغم مطالعه فراوان، باز هم به آن نتيجه دلخواه و مدنظر خود دست نمي يابند.

 اولين نکته اي که در هنگام درس خواندن بايد مورد توجه دانش آموز باشد، مکان و زمان درس خواندن است، شرايط محيطي و زماني در نحوه يادگيري و ماندگاري مطالب در ذهن، بسيار موثر است. توصيه مي شود دانش آموز مکان و زماني را براي مطالعه انتخاب کند که تمرکز حواس بيشتري را براي وي به دنبال داشته باشد و دانش آموز با فکري آُسوده در مکاني مناسب و آرام و بدون سروصدا به درس خواندن بپردازد.

 رفت و آمدهاي مکرر، هواي نامناسب، گفت وگوي اطرافيان و موارد ديگر مي تواند در چگونگي مطالعه دانش آموز موثر باشد.

 از طرفي رنگ، نور و تهويه محل مطالعه نيز از موضوعات شايان توجه است، زيرا با خستگي و حتي ميزان يادگيري نسبت مستقيم دارد. رنگ محيط هر چه روشن تر باشد، براي ايجاد آرامش و تمرکز مفيد تر است.

 به علاوه، هنگام مطالعه مغز به ميزان زيادي اکسيژن نياز دارد که اين ميزان از محل تهويه مناسب فراهم مي شود، بنابراين بهتر است دانش آموز هنگام مطالعه استراحت هاي کوتاهي به خود بدهد و در فضاي باز چند نفس عميق بکشد.

 بسياري از افراد معتقدند مطالعه بايد صبح ها انجام شود. اما افرادي نيز ترجيح مي دهند شب ها را براي مطالعه کردن انتخاب کنند. بنابراين با توجه به شناختي که هر فرد از خود دارد، بايد تشخيص دهد که بهترين زمان مطالعه براي او چه زماني است. البته مطالعات زياد، حاکي از آن است که مغز در ساعات ابتدايي صبح، آمادگي بيشتري براي فراگيري دارد. اما گر کسي در اين ساعات نمي تواند تمرکز داشته باشد، مي تواند با توجه به خصوصيات خود زمان ديگري را براي مطالعه انتخاب کند.

دومين نکته قابل تامل که در جهت حل مشکل اين دسته از دانش آموزان به ذهن مي رسد، تغير روش ها و تکنيک هاي مطالعه است. بسياري از روش هاي درس خواندن دانش آموزان غلط هستند، به عبارتي عادت هايي هستند که دانش آموز به مرور در طي زمان تحصيل خود به علت تکرار و اصرار بر استفاده از روش غلط خود، به آن دچار شده است. اين دسته از دانش آموزان درصورتي که تکنيک مطالعه خود را تغيير دهند و از روش هاي پيشنهادي به صورت گام به گام و صحيح بهره برند، مي توانند شانس خود را آزمايش کرده و در آزمون ها و امتحانات نمرات بهتري را کسب کنند.

 شيوه صحيح مطالعه، مزيت هايي مانند کاهش زمان مطالعه، افزايش ميزان يادگيري، طولاني کردن مدت زمان نگهداري مطالب در حافظه و به خاطرسپاري آسان تر اطلاعات را به دنبال دارد.

 مروري بر روش ها و تکنيک هاي مطالعه

 براي داشتن مطالعه اي اثربخش نوشتن نکات مهم در حين خواندن ضروري است تا براي مرور مطالب، دوباره لازم نباشد کتاب خوانده شود و در زماني کوتاه از روي يادداشت هاي خود، مطالب را بتوان مرور کرد.

 يادداشت برداري، بخش مهم و حساس از مطالعه است که بايد يه آن توجهي خاص داشت؛ چون موفقيت دانش آموزان را تا حدود زيادي تضمين خواهد کرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را کاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت برداري يک علت مهم فراموشي است.

 1- خواندن بدون نوشتن: همانطور که اشاره شد اين روش مطالعه نادرست است. مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درک صحيح مطالب استفاده کرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را يادداشت کرد تا هم با مطلب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز، خصوصا قبل از امتحان، بتوان از روي نوشته ها مرور کرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

2- خط کشيدن زير نکات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد ولي روش کاملي براي مطالعه نيست چرا که در اين روش، بعضي افراد به جاي آنکه تمرکز و توجه بر روي يادگيري و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشيدن روي نکات مهم مي شود. حداقل روش صحيح خط کشيدن زير نکات مهم به اين صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا درک کنند و سپس زير نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب دنبال نکات مهم بگردند تا زير آن خط بکشند.

3- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روشي مناسب براي درک عميق مطالب و خواندن کتب درسي نيست ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي که از اهميت چنداني برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

4- خلاصه نويسي: در اين روش دانش آموز مطالب را مي خوانيد و آنچه را درک کرده است بصورت خلاصه بر روي دفتري يادداشت مي کنيد که اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر است، چرا که در اين روش ابتدا مطالب را درک کرده، سپس آنها را يادداشت مي کند اما باز هم بهترين روش براي خواندن نيست.

5- کليدبرداري: کليدبرداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نکات مهم است. در اين روش دانش آموز پس از درک مطلب، بصورت کليدي نکات مهم را يادداشت مي کند و در واقع کلمه کليدي، کوتاهترين و راحت ترين و بهترين و پرمعني ترين کلمه اي است که با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود.

6-  خلاقيت و طرح شبکه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصاً فراگيري مطالب درسي است. در اين روش دانش آموز مطالب را مي خواند، پس از درک حقيقي آنها نکات مهم را به زبان خود( و نه بصورت جملات کتابي ) و بصورت کليدي يادداشت مي کند و سپس کلمات کليدي را بر روي طرح شبکه اي مغز مي نويسد (در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شکل ممکن سازماندهي کرده و نکات اصلي و فرعي را مشخص مي کند) تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني کتاب، فقط به طرح شبکه اي توليد شده مراجعه کرده و با ديدن کلمات کليدي نوشته شده بر روي طرح شبکه اي مغز آنها را خيلي سريع مرور کند. اين روش درصد موفقيت تحصيلي دانش آموزان را تا حدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي کند و بازده مطالب را افزايش مي دهد.

چهار شنبه 30 خرداد 1397برچسب:درخشان,دبيرستان,ثبت,نام, :: 11:8 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

ثبت نام سال تحصيلي جديد

چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 10:1 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

سه شنبه 16 خرداد 1397برچسب:, :: 11:35 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

 

اگر نكات زير را تا حد امكان مد نظر بگيريد و رعايت كنيد حتما زندگيتان بهتر خواهد شد . امتحان كنيد.

  •         نعمتهايي كه داري بشمار.

    -         به منظور دستيابي به عشق ازدواج كن.

    -         قهرمان زندگي يك نفر باش.

    -         قدرت كلمات را در التيام رنجش ها و جوش دادن دوستي ها دست كم نگير .

    -         براي اداي سپاس و تحسين گوش به زنگ فرصت ها باش.

    -         فرزندانت را همانگونه كه هستند عزيز بدار ، نه آنگونه كه تو دوست داري باشند.

                                                                         

براي دريافت نكات بيشتر عنوان را كليك فرمائيد .

 



ادامه مطلب ...

" سابقه درخشان ما = آينده درخشان شما"

با سلام

     دانش آموزان محترم جهت ثبت نام براي ورود به دبيرستان غيردولتي درخشان در سال تحصيلي 96-1395 در پايه هاي اول تا چهارم دوره متوسطه (دوره دوم) در رشته هاي رياضي-تجربي-انساني ميتوانند از طريق وبلاگ مرحله اول ثبت نام را جهت رزرو تكميل كرده و سپس براي ثبت نام قطعي به دفتر دبيرستان مراجعه فرمايند .

براي آشنايي بيشتر با فعاليتهاي دبيرستان درخشان مطالب زيررا مطالعه فرمائيد.

دبيرستان درخشان

قابل توجه اولياء و دانش آموزان محترم كه مايل به ثبت نام در دبيرستان پسرانه درخشان( منطقه 4) مي باشند.

اصول : نقشه راه


1- تامين امنيت رواني اولياء ، مربيان و دانش آموزان براي تقويت نهال شوق و اميد به زندگي

2- نهادينه كردن ارزشهاي اخلاقي و انساني جهت تقويت اعتماد به نفس و حفظ كرامت دانش آموزان

3- ايجاد فضاي آموزشي به روش مشاركت و مباحثه علمي با محوريت معلم و با هدف شكوفايي استعداد هاي دانش آموزان

4-توليد علم بوسيله معلم مربوطه و تدريس بروش power point (پاور پونت) در كلاس

5- خواندن كتاب درسي، پاسخگويي به فعاليتها ، حل تمرينهاي كتاب درسي و اختصاص زنگ ويژه براي پاسخگويي به سئوالات تشريحي و تستي كتاب كار

6- تدوين برنامه ارزشيابي ( امتحانات ماهانه ) با همكاري شوراي دبيران ، انجمن اولياء و مربيان، شوراي دانش آموزي بمنظور اعمال سياست آموزشي همگام با ارزشيابي روزانه انجام مي شود .

7- صدور كارنامه ماهانه جهت اطلاع اولياء

8- همايش كلاس به كلاس هنگام تحويل كارنامه جهت آسيب شناسي و تأمين خواسته هاي اولياء ، همراه مشاوره  تحصيلي ، آموزش خانواده براي جلب همكاري بهتر اولياء و مربيان

9- تشكيل كلاسهاي ويژه جهت دانش آموزان برتر در دروس مورد علاقه به منظور كسب مهارت (دقّت ، سرعت ، تسلّط) براي شركت در مسابقات علمي كشوري

10- تشكيل كلاسهاي رفع اشكال جهت بالا بردن سطح معدل كتبي براي دانش آموزاني كه به هر دليل موضوعي از كتاب درسي را به طور كامل درك نكرده اند.

11- برنامه تربيت بدني دانش آموزان بصورت عمومي و اختصاصي با مربيگي ورزشكاران خوشنام در باشگاه شهيد عراقي اجرا مي شود .

12-تشويق دانش آموزان بصورت اهداي جوايز و لوح تقدير ، سفر هاي زيارتي و سياحتي اجرا مي شود .

قابل توجه دانش آموزان كلا س چهارم رياضي ( كنكور)

1-   تشكيل همايش هاي توجيهي براي اولياء و دانش آموزان سال چهارم رياضي

2-   آموزش و مشاوره جهت درك واقعي دانش آموزان نسبت به تفاوت سال چهارم با سالهاي قبل از نظر( حجم مباحث ، نحوه يادگيري مطالب ، رقابت و سرنوشت)

3-   تدوين يك برنامه ( جزئي و كلي ) جهت برنامه ريزي تحصيلي بر اسا س واحد هاي مطالعاتي دروس مختلف

4-   اجرايي كردن سياستهاي آموزشي بر اساس نياز دانش آموزان براي پاسخگويي به سئوالات تشريحي جهت موفقيت در امتحانات نهايي و آموزش نكته به نكته جهت بالا بردن (سرعت ، دقّت و تسلّط) دانش آموزان براي موفقيت در كنكور سراسري

5- با  شروع زود هنگام كلاسها در ( 20 تير) و باز خواني دروس پايه براي استفاده ي بهتر از كتابهاي پيش دانشگاهي  قبل از شروع سال تحصيلي راه كار مناسبي است، كه در سالهاي قبل نتايج مطلوبي داشته است .

6-   افزايش ساعات تدريس هر درس بر حسب ضريبي كه در بالا بردن رتبه دانش آموزان دارد، بصورت نكته و تست سعي شده نياز دانش آموزان برآورده شود .

بطور مثال ( تعداد ساعت در سال تحصيلي )

ديفرانسيل 324 ساعت ، فيزيك 324 ساعت ، شيمي 280 ساعت  ، هندسه تحليلي 248 ، گسسته 248 ، ادبيات فارسي 216 ساعت ، معارف 108 ساعت ، زبان انگليسي 108 ساعت و عربي 108 ساعت .

7-   ارزشيابي مرتب بر اساس برنامه تدوين شده ساليانه ( تشريحي) و شركت در آزمونهاي جامع معتبرجهت بالا بردن ( دقت ، سرعت، تسلّط ) بمنظور موفقيّت در كنكور سراسري

8-   صدور كارنامه هاي ماهانه و آزمونهاي جامع همراه آناليز نتايج بمنظور آسيب شناسي  و مشاوره خانواده

پيروزي شما موفقيت ماست.

معاونت آموزشي دبيرستان.درخشش


    در مرحله اول ثبت نام در دبيرستان غير دولتي درخشان به ترتيب مراحل زير را اجرا نمائيد

 

1- روي عنوان ثبت نام كليك كنيد.

2- در صفحه باز شده به قسمت ثبت نام  (قسمت پاييني) برويد .

3- در قسمت نام كاربري ، نام كامل خود بصورت فارسي تايپ كنيد.

4- در قسمت رمز عبور كد ملي خود را بصورت كامل وارد نمائيد .

5- در قسمت ورود آدرس ايميل اگر فاقد آدرس ايميل هستيد آدرس ايميل دبيرستان

(emil add: DRAKHSHAN.DRAKHSHAN@YAHOO.COM) را قرار دهيد .

توجه:

6- در قسمت (yahoo id) نام مدرسه قبلي و معدل سال قبل و پايه تحصيلي سال جديد  را تايپ كنيد .

7- در قسمت تلفن حتماً تلفن منزل را وارد كنيد تا با شما تماس بگيريم.

8- بقيه قسمت ها را با دقت تكميل كنيد.

8- روي گزينه ثبت نام كليك كرده  و پس از دريافت پيام مبني برثبت نام شما در سايت، گزينه ok را كليك نمائيد

 با تشكر مدير دبيرستان درخشان

سيد حسين نوربخش


 

 

نمونه سئوالات در س حسابان مهر ماه سال سوم دبيرستان رشته رياضي


 

 نمونه سئوالات در س حسابان آبان ماه

 


نمونه سئوالات در س حسابان آذرماه



 نمونه سئوالات در س حسابان ديماه


 

نمونه سئوالات در س حسابان بهمن ماه


 

نمونه سئوالات در س حسابان اسفندماه


 

 

چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:, :: 10:26 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

 نمونه سئوالات امتحات درس عربي سال اول دبيرستان رشته عمومي

تَرجم العباراتِ.

الف) أنتَ تَعلَمُ أنَّ غداً موعد تسليم السجاده لصاحبِها .

ب) اِستَيقَظَ قبلَ طلوعِ الفجرِ و توضَّا وهيَّا نفسِه للذهاب.

ج) ما الفائدهُ في ثروهٍ وَرادها لعنهُ الناسِ.

د ) أصبَحَ قارونُ عبرهً للاجيالِ .

ترجِم الكلماتِ .

الف)روزنامه                ب) ليتَ                      ج) سُهوله                       د) طلا ( به عربي)

ﻫ ) يكنزونَ                    و) مُحرقه                    ز) رخيص ( متضاد)        ح ) ذهب ( متضاد)

اكمل الجدوَلَ

ماضي

مضارع

أمر

مصدر

حروف زائد

 

 

تَقَدَّم

 

 

 

يَستكبرُ

 

 

 

اسم فاعل و مفعول بسازيد.

الف) خَلَقَ ( مفعول )                                     د) شكر ( فاعل)

ب) اعتمدَ ( فاعل)                                         ﻫ ) بشّرَ ( مفعول)

ج) تَعَلَّمَ ( مفعول)                                         و)أرسلَ ( فاعل)

تَرجم العباراتِ.

الف) أقبلَ التلميذُ و المديرُ استقبلُهُ بِحفاوه .

ب) بدأت المراسيمُ بعدَ اجراء مَسرحيه و أنشودهٍ .

ج) أيُها الحارسُ اِدفَع لهم ديناراً من الذهبِ هم فقراءٌ .

د ) اللهّم خَلِّصنا من شرَّ هذا الطاغوتِ .

ترجِم الكلماتِ .

الف)روزنامه                ج) كاروان (به عربي)                   ﻫ) النجده                      ز)لاتَ

ب ) باهظ                      د) مَساكين ( مترادف                  و) وراء ( مترادف)        ح ) نقره ( به عربي)

اكمل الجدوَلَ

ماضي

مضارع

أمر

مصدر

حروف زائد

 

 

 

اعتماد

 

 

يَتَقدَّمُ

 

 

 

اسم فاعل و مفعول بسازيد.

الف) قَدَرَ ( اسم مفعول )                                     د) أرسَلَ ( اسم مفعول)

ب) شَكر ( اسم فاعل)                                         ﻫ ) إنتظرَ ( اسم فاعل)

ج) تَعَبَّدَ ( اسم فاعل)                                          و)عَلَّمَ ( اسم مفعول)


ترجِم العباراتِ

الف) هَب لی حُکماً والحقنی بالصالحینَ.

ب) نَهَضَ اویسٌ مِن مکانه حزیناً وفتشَ عن موضوع الشمسِ.

ج) انتخب یا ولدی ! لا تفکِّر فی الثمن .

د) لمّا شاهدها فی الطریق بدأ بالبکاءِ .

ه) ابتعلت الارضُ قارونَ و أصبح عبرةً لِلاجیالِ.

و) ایُها الحارسُ إدفع لهم دیناراً من الذّهب .

ز) بعدَ صلاة المغرب صَوَّرَ الوالدُ المَشهد التالی لَهُ .

ح) مالفائدةُ فی ثروةٍ وراءَها لعنةُ الناسِ .

ترجِم الکلمات ِ ( فقط کلماتی که خط کشیده شده را به فارسی یا عربی ترجمه کنید )

الف)علَّقَ علی عنقة وسامَ الاجتهاد.......................                 د) جَلَسَ علی الارضِ قَلقاً ...................

ب) هذا قمیصٌ لک مترادف ........................                        ه) ثمَنهُ باهظٌ ( متضاد)..........................

ج) فردا زمان تحویل قالیچه است .                                و) او الگویی برای همه است ....................

للتعریب (به عربی بنویسید )

اویس به شهر مدینه نزدیک شد .

صحح الاخطاءَ فی الترجمة.( اشتباهات را در ترجمه فارسی درست کنید .)

الف) سَمَعَ الغزالُ الصغیرُ کلامَ الاسدِ و الذئبِ.

      آهوی مهربان سخن شیر و روباه را شنید .( 3 خطاء)

ب) أرسلَ رجلٌ وَلَدَهُ الی خارج المدينةِ لکسب التجارب.

     مردی فرزند را به خارج از شهر برای کسب تجربه می فرستد . ( 3 خطاء)

عین الترجمة الصحیح.

الف) ألبسةٌ مِن اُحسَنِ اِلانواع                             الف) لباسهایی ، از انواع بهتر.

                                                                ب)  لباسهایی از بهترین انواع.

ب) هو یفرحُ بزیارة بنتةِ فاطمةَ ( س).                  الف) او با دیدن دخترش فاطمه (س) خوشحال می شود .

                                                                ب) او با شنیدن صدای فاطمة خوشحال شد .

ج) انّ سلمانَ یَتَعَجَّبُ مِن ألبستی.                      الف) سلمان از لباسهای من تعجب می کند .

                                                                ب) سلمان از لباسهای من تعجب کرد .

د)إنّکَ ستشاهدُ نتيجة عملکَ.                            الف) تو سزای کارت را خواهی دید .

                                                                ب) تو نتیجه کارت را می بینی.

ترجم هذة العبارةِ من نهج البلاغه .( این عبارت را از نهج البلاغه ترجمه کنید .)

تعلموا القرآنَ فانّه احسنُ الحدیثِ.

اقرأ النصَ ثم أجبَ عن الاسئلة.( درک مطلب)

استیقظَ سعیدٌ فی الساعة السادسة ثمَ توضأ وَ بعدَ الصلاةِ هیّاَ نفسه للذهاب الی المدرسةِ لیشترکَ فیالحفلةِ . انعقدت الحفلةُ لتعیینِ التلميذ المثالی .

1)متی استیقظَ سعیدٌ ؟                                     3) لماذا انعقدت الحفلة؟

2)لماذا ذَهَبَ سعیدٌ الی المدرسةِ.                          4) ماذا عَمَلَ سعیدٌ بعد استیقظِ؟

اکمل الجدولَ.

أمر

مصدر

مضارع

ماضی

أنتظِر   

....................

...................

انتظَر

..................

تعلیم

یُعلِّمُ

...................

اکمل الفراغ .

الف ) هی ............................... ( قَدَّمَ)

ب) انتم ............................. ( یُدافعُ)

ج) ...................... ( مصدر ساعَدَ)

د) أنا .......................... ( ینصَرِفُ )

عین نوعَ المشتق .( نوع مشتق کلمات که زیر آنها خط کشیده شده را بنویسید .)

الف) انَّه شرُ مَخلوق انّهُ کافرٌنعمةِ اللهِ .

ب) عجیبٌ ألیسَ لهُ قَمیصٌ آخرَ.

صنعَ اسم المشتق ( اسم مشتق بسازید .)

الف) غَفَرَ ( اسم مبالغه )                          ج) شَرَفَ ( صفت مشبهة)

ب) شَرَقَ ( اسم زمان)                             د) نَفَعَ ( اسم تفضیل)

اکمل الفراغ مما بین القوسینِ .

الف) ...................... هو جنودهُ فی الارضِ .( استکبروا – استکبرت – اِستکبرَ)

ب) انّا ............................ فی ليلةِ القدرِ.( نزّلتُ – أنزلنا – أنزلَ )

ج) نحنُ ......................... الی مکانٍ قریبٍ .( سافرا – سافروا – سافرنا )

د) .............................. تعارَفَت .( هو – هی – أنتَ)

ه) لا ...................... الحقَ بالباطلِ ( مضارع نهی تلبسونَ )

صحح الاخطا فی التحلیل الصرفی ( اشتباهات را در تجزیه تصحیح کنید .)

أَََنزَلَ الله ُعلی قارونَ العذابَ الشدیدَ.

أنزل = فعل ماضی- للغائب – ثلاثی مجرد – لازم

الشدید= اسم – مفرد - مونث - مشتق اسم فاعل

عین الافعال المزید .( فعل های مزید را مشخص کنید .)

الف ) ینقلبُ الی اهلهُ مسروراً                     ب) جاهد الکفارَ و المنافقینَ.

 


 

 

1

ترجِم العباراتِ

الف)اِنّ ارضي واسعةٌ فاياي فاعبدونِ.

ب) بَعَثَ اللهُ رسولاً إلينا يأمرنا باداءِ الامانة.

ج) اذبحوا خروفاً وقسموا لحمه الي خمسة اقسامٍ.

د) عددُ المرضي كثيرٌ و ليس في المدينةِ مستشفيً مناسب.

2

ترجِم الكلماتِ

الف) اسبوع                                        د) ساكت ( به عربي)

ب) آويزان كردن ( به عربي )                   ﻫ) اعزاز

ج) البحث                                          و) طيب ( مترادف)

3

عين نوع الضماير ( ضماير متصل – منفصل و نوع آنرا مشخص كنيد )

الف) اليومَ اكملتُ لكم دينكم و أتممتُ  نعمتي .

ب) انتم تتعلمونَ اللغة اللعربيةِ لانها لغة القرآنِ.

4

عين اسم موصول و نَوعُه .( موصول و نوع آنرا مشخص كنيد )

الف) العاجزُ مَن عَجَزَ عن اكتساب الثواب .

ب) انفق بما عندك في سبيل اللهِ .

ج) المومناتُ هن اللاتي يذهبن الي المسجدِ.

5

 

 

 

 

 

 

بر اساس الگو كامل كنيد.

الف ) المومنةُ هي التي تتوكلُ علي اللهِ في الحياةِ .

        المومنون ..........................................................

ب) هو شكر ربه.

    هُن ...... رﺑ .....

 

 

1

ترجِم العباراتِ

الف)رَبّنا إنّنا فقراءُ لما تنزلُ إلينا مِن خيرٍ.

ب) نبعث رسولاً مع الهدايا الي حاكم الحبشةِ.

ج) أنتم علقّوا كل قسمٍ في ناحيةٍ من المدينةِ وأنا ساُخبركم .

د) ماذا أفعَلُ الي أينَ اُراجعُ بنيتي مريضةٌ.

2

ترجِم الكلماتِ.

الف) به طمع انداختن ( به عربي )           د) البحث

ب) تعليق                                         ﻫ ) شكنجه ( به عربي)

ج) جيد ( مترادف )                              و) كذلكَ  

3

عين نوع الضماير . ( ضماير متصل – منفصل و نوع آنرا مشخص كنيد )

الف) ديننا لايسمحُ لنا الا لله الذي خلقنا.

ب) أنا اكتب ُ لمعلمي رسالةً .

4

عين اسم موصول و نوعَهُ  . ( اسم موصول و نوع آنرا مشخص كنيد .

الف) احترِم مَن هو اصغرُ منكَ .

ب) اعمل بما تعلمتَ.

د) الذين دخلوا في بلادي ففي أمنٍ .

5

 

 

 

 

 

 

بر اساس الگو كامل كنيد.

الف) المومن هو الذي يتوكلُ علي اللهِ في الحياةِ.

       المومنات ................................................

ب) هو شكر ربه

   انتم ...........رﺑ .....

 

 

G

چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:, :: 10:10 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات درس عربي سال دوم دبيرستان رشته رياضي

ترجِم العباراتِ

الف) رأيتُ ظبياً يمشي ُ بهدوءٍ حتي بَلَغَ قمه أحدِ التلالِ

............................................................................................

ب) اُطلب العلمَ ولا تكسل فما                         اَبعدَ الخيرَ علي أهل الكسلِ.     

 ....................................................................................................................

ج) في ازديادِ العلمِ ارغامُ العدي                      فَمَن يعرف المطلوبَ يَحقَر ما بذل

..........................................................................................................................

د) ظَهَرت اشعهُ القمرِ الفضيهُ و أصبَح منظراً رائعاً

..........................................................................

 

 

 

 

 

 

 

ترجِم الكلماتِ

الف) ظاهر ( متضاد) .............................                             ب)الرشاد ( متضاد)................................

پ)البَطل ..........................                                                 ج) قرون .........................  

چ)اماني( مترادف)...........................                                    د) رأي ( مترادف)........................

 

 

 

 

عين الاعراب التقديري و المحلي في العبارتينِ .

الف) قالَ الذئب هذاجزائي .

.........................................................

ب) هوَ الذي أرسلَ رسولَه بالهُدي.

..........................................................

 

 

 

 

عين الموصوف و الصفه و المضاف و المضاف اليه:

الف) أنا صيادٌ اَسافرُ الي المناطقِ المختلفهِ لصيدِ الحيواناتِ النادره.

..................................................................................................

ب) جولهُ الباطلِ ساعهٌ و جولهُ الباطلِ الي يومِ القيامهِ.

....................................................................................

 

 

 

 

الاعراب  و التحليل الصرفي ( تجزيه و تركيب كنيد )

وَصلَ رجلٌ بدويٌ في طريقِ سفره الي ارضٍ خاليهٍ مِن الماءِ

                                              1    2       3                        4        5      6


ترجِم العباراتِ

الف) اللهم اخرجني من ظلمات الوهم و اكرمني بالنور الفهم .

ب) في ازدياد العلم ارغامُ العدی .

ج) الجبالُ تمُّر امامك كما تمُّر السحاب.

د) لقد ألجأتني الضرورة إلی خدمة الناس .

ه) كانت السمواتُ والارضُ ملتصقتينِ ثم فَصَلَ اللهُ بينهما.

و) رأيتُ ظبياً يمشي بهدوءٍ حتی بلغ قمة احد التلالِ .

ز) هذا هو الظبي الذّي فتشتتُ عنهُ طول النهار.

ح) الاسلامُ منذ ظهوره شَجَّعَ المسلمينَ علی التفكر و التعلّم .

عين الصحيح مما اشيراليه بخطٍ . ( گزينه صحيح را كه زير آن خط كشيده شده مشخص كنيد .)

الف) القرآن دستورٌ لحياتنا اليومية .( قانون اساسي – ساختار – دَستور )

ب) قصّرَ آمالك في الدنيا .          مترادف ( امان- المطلوب – أماني )

ج) يَسِّرلي امري .                      متضاد (عَسِّر – ابتعَدَ- عصير )

د) از ترانه و سرود دست بكش .     (اتَّقَ – اعتَزل – جاورت )

ه) غرب چيزي جز غارت ثروت شما نمي خواهد .      ( نَهب – التبعة – الجرّة )

و) واحلل عقدةً من لساني  .           ( كينه – قرارداد – گره )

للتعریب : ( به عربي بنويسيد )

من در درسهايم تنبلي نمي كنم .

صحح الاخطاءَ فی الترجمةالفارسيةِ . ( اشتباهات را در ترجمه فارسي درست كنيد .)

الف ) اللهّمَ إنهج لي الی محبتكَ سبيلاً سهلةً .( 3 خطا)

      خدايا راه آسان براي محبت كردن به خودت ما نشان مي دهي .

 

ب) رَاَیَ ذئبٌ جائعٌ في المزرعة حمارين سمينينِ يأكلانِ العُشبَ .( 3 خطا)

     گرگ گرسنه اي در مزرعه اي دو الاغ فربهي را ديد كه علفها را مي خورند .

عین الترجمة الصحیحةً.

1) وضعتُ سلاحي علی الارض و قلتُ لرفيقي.          الف) سلاحم را روي زمين گذاشتم و به دوستم گفتم.

                                                                         ب)  سلاحم را از روي زمين برداشتم و به دوستم گفتم.

 

2) ربّ اجعل هذا البلدَ آمنّا .                                الف) خدايا ! اين سرزمين را در امنيت قراردادي.

                                                                       ب) پروردگارا ! اين سرزمين را امن قرار بده .

 

3) لعّل ذاحاجةٍ يطلبُ مساعدتَكَ                          الف) شايد صاحب نيازي كمك بطلبد.

                                                                     ب) شايد نيازمندي كمك تو را بخواهد.

 

4)هولاء  الطالباتُ مجتهداتٌ .                              الف) اين دانش آموزان كوشا هستند .

                                                                     ب) اينها دانش آموزاني كوشا هستند .

اقرأ النصَ ثم أجبَ عن الاسئلة .( درک مطلب)

تَوَصّلَ الباحثونَ في علم الفلك في القرن العشرين الی نظريةٍ خلاصَتُها أنَّ المادةَ الاولی للعالمِ كانَت جامدةً ثم حَدَثَ فيها انفجارٌ شديدٌ و انفَصَلت اجزاءُ تلك المادةِ.

الف) ما هي المادة الاولی للعالمِ؟                        

ب) ماذا حَدَثَ للمادة الاولی؟                            

ج)متی تَوَصَّلَ الباحثونَ الی نظريه المادة الاولی للعالم؟

د) عين اسماً له اعراب الفرعي ؟( يك اسم اعراب فرعي پيدا كنيد .)

عين نوع المعارف ( نوع معرفه ها را مشخص كنيد )

اِنَّ هذا القرآن يهدي للتي هي أقومُ .

عين انواع الاعراب في العبارتينِ. ( اعراب محلي تقديري- فرعي)

هو الذي أرسل رسوله بالهدی                           - أليس اللهُ بأعلمَ بالشاكرينَ

 

عين الموصوف و الصفة و المضاف و المضاف اليه في العبارتينِ.

 

يدافعُ المومنُ عن الوطن الاسلامّي في جميع الاحوال.

اعرب ما اشير اليه بخطٍ.(تركيب كنيد )

الكتابُ صديقٌ مخلصٌ يبعد ك عَن الظلالِ.

التحليل الصرفي ( تجزيه كنيد )

القرآنُ كتابُ يَتَحَدَّثُ عن العلومِ بالتفصيلِ.

شكل ما اشير اليه بخطٍ .( حركت گذاري كنيد .)

وصل رجلٌ بدوي الی ارض خالية من الماء .

 افرغ كلمةً مناسبة. .

الف) في ......................... و اخوانه آياتٌ للسائلينَ .( يوسفَ – يوسفُ – يوسفِ )

ب) هولاء ..................... ( الصادقينَ – الصادقونَ – الصادقانِ )

ج) فرحت ..................... ( التلميذاتَ – التلميذاتُ – التلميذاتِ )

د) تجهَدُ ..................... المدارسِ في تعليم المطالباتِ . ( معلماتٌ – المعلماتُ – معلماتُ )

 

چهار شنبه 23 بهمن 1392برچسب:, :: 10:0 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

 نمونه سئوالات درس عربي سال سوم  ( رشته رياضي)

ترجِم العباراتِ

 

الف) القرآنُ يخاطبُ جميعَ ابناء البشرِ بثقافاتهم المختلفه علي مرَّ العصورِ.

 

ب) اِن جُرِحَ غواصٌ جرحاً شديداً وسأل منه الدم لا يري دمهُ الّا باللونِ الاسودِ.

 

ج) كظلماتٍ في بحرٍ لجيًّ يغشاهُ موجٌ مِن فوق موجٌ .

 

د) هناك جُسيماً مجهولاً يحملُ شحنه تخالفُ شحنه الكترون.

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ترجِم الكلماتِ
الف) السَيئات ( متضاد)                                                                  د) المُعدات
ب) محيط( به عربي)                                                                    ﻫ) قرمز ( به عربي)
ج) النواه                                                                                       و) الحَكم
 
عين المفعول المطلق ونوعَهُ – المفعول فيه – الحال و صاحبُهُ في العباراتِ

الف) صَرَّحَ بعدَ حصولهِ علي الجائزهِ تصريحاً عجيباً .

 

ب) يصليُ الوالدُ في المسجدِ خاشعاً .

 

ح) لماذا  لايصدقون كلامي حقاً .

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
الاعراب و التحليل الصرفي  ( تجزيه و تركيب كنيد )
الف) يشاهدُ النبيُ (ص) لعَبهم مشاهدهً
ب) البرُّ اَن تعملَ في السرِ عملَ العلانيهِ

 

ترجِم العباراتِ

الف) يومَ تَجِدُ كلُ نفسٍ ما عملت من خيرٍ مُحضراً .

ب) تعَّودَ الاغنياء في مدينة  الانبارِ أن يقدموا الهدايا لملوكهم .

ج) هناك جسيمٌ مجهولٌ يحملُ شحَنَةً تخالفُ شَحنة الكترون .

د) اِنَّ القرآنَ اُخبرَ العالمينَ عن ظاهرة ظلمة البحر إخباراً عجيباً .

ه) اِنَّ قوسَ قزح يحدثُ بسبب اِنكسار ضوءِ الشمس.

و) اِن جُرحَ غواصٌ جرحاً شديداً لا يري دَمَهُ الا باللونِ الاسودِ .

ز) انزعجَ الإمام (ع)  عند ما نَزَلَ الراكبونَ من مراكبهم لتبجيله .

ح) راحَ الابن نحوا بيه فقبلهُ الابُ و أجلسَهُ عندَهُ .

عين الصحيح مما اشيراليه بخطٍ .

الف)هذا خُلُقٌ منا نعظّم الامراءَ .( خلقت – آفرينش – عادت )

ب) المعدات الحديثة تساعد الانسان في ظلمة البحار .( آمادگي – تعداد – تجهيزات )

ج) صاح الامام من عملهِ .(ناراحت شد – فرياد زد – بيان كرد )

د) ذَهَبَ الاغنياءُ الي خارج المدينة.    متضاد: ( المترفون – الفقراء – الراكبون )

ه) اللون احمر اول لون  يختفي في البحر .( سبز – سياه – قرمز )

و) الهي وفقني للتي هي أزكي .      مترادف : ( افضل – اعظم – اكثر )

ز) هذه الالوان تجعلُ السماءَ خلابةً .( زيبا – صاف – دلربا)

للتعریب (به عربی بنویسید )

خداوند محبتش را در قلب مومن قرار داد.

صحح الاخطاءَ فی الترجمةالفارسيةِ .

الف) وَقَفَ النبي ( ص) لحظةً عندَ الصغار و شاهدَ لعبَهُم مشاهدة الحكم.

       پيامبر لحظه اي نزد كودكان نشست و بازي آنها را مانندحاكم مشاهده مي كند .

ب) تظهر ظاهرة قوس قزح مع الوانها الجميلة في الايام الماطرة

      پديده ي رنگين كمان با رنگهاي زيبا در همه ي روزها آشكار شد .

عین الترجمة الصحیحةً.

الف) استسلمَ الابُ المسكينُ و لم نيه وَلَدهُ                     الف) پدر بيچاره تسليم شد و پسرش را نهي نكرد .

                                                                          ب)  پدر بيچاره وقتي تسليم شد پسرش را باز داشت.

 

ب) ابتَسَمَ لهم ابتسامةَ الاب الحنون                           الف) به آنها لبخند زد لبخند پدر مهربان

                                                                         ب) به آنها لبخند زد همچون پدري مهربان

 

ج) كان النبي ( ص) لا يدع التاكيد علي احترام الصغار.   الف) پيامبر ( ص) تأكيد بر احترام به كودكان را ترك نمي كرد .

                                                                        ب) پيامبر (ص) تأكيد بر احترام به كودك را ترك نمي كند.

 

د)المسلمونَ كانوا قد بلغوا منزلةً رفيعةً في العلمِ.         الف) مسلمانان به جايگاه بلندي در علم رسيده بودند .

                                                                       ب) مسلمانان به جايگاه بلندي در علم رسيده اند .

اقرأ النصَ ثم أجبَ عن الاسئلة .( درک مطلب)

رَبّت الخنساء أبناءها علي القيم الاسلامية و بعد سنواتٍ حين اشدّت الحروب شارك الاولاد في ساحة المعركة ورزقهم الله الشهادة في سبيله و عند ما عرفت الخنساء الخبر حَمدَت الله علي هذة النعمة.

الف) كيف نشأ اولاد الخنساء ؟                                       ب) ماذا عملت الخنساء بعد استشهادِ اولادها ؟

ج) هل أستشهدَ بعضٍ اولادها في الحرب ؟                          د) هل شاركَ اولاد الخنساء في ساحة المعركة ؟

عين المفعول فيه و المفعول المطلق و نوعَه في العباراتِ.

صَرَّح بعدَ حصوله علي الجائزةِ تصريحاً عجيباً . صبراً علي الجهاد.

شَكِّل ما اشير اليه بخطٍ ( حركت گذاري كنيد )

البخيل يعيشُ في الدنيا عيش الفقراء.

اعرب ما اشير اليه بخطٍ .( تركيب كنيد )

صباحَ احد الايامِ كانَ الاطفالُ يلعبونَ بفرح.

التحليل صرفي ( تجزيه كنيد )

نحن قد تعودنا أن نأمَن غصب الملوكِ بتقديم الهدايا .

افرغ كلمةً مناسبةً.

الف) اني ....................... قومي ليلاً و نهاراً ( الماضي مِن دعا للمتكلم وحدَه)

ب) عبادُ الرحمن الذين ...................... علي الارض هوناً .( المضارع مِن مشي للغائبينَ )

ج) أنتَ ......................... رحمة اللهِ ( الامر من رجا    )

د) هم ........................ عيوبَ الناس ِ ( مضارع المجزوم ﺑ  لم  مِن وَصَفَ   )

عين نوعَ المعتل .( نوع معتل را مشخص كنيد .)

مَن كانَ يرجو لقاءَ اللهِ فليعمَل عملاً صالحاً.

 اکمل الفراغ بالفعل المناسب .

الف) ...................... دموع الفرح علي وجه الخنساء .الماضي مِن جَرَيَ للغائبة )

ب) إنّي ........................ لي الفرصة ( المضارع مِن دام    للغائبة)

ج) نحن .......................... في امتحانِ اللغةِ اللعربيةِ .( المضارع مِن فاز    )

د) .................... علينا اَنكَّ أنتَ التوابُ الرحيم .( الامر مِن تابَ   )

دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, :: 9:39 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات امتحاني درس رياضي  , هندسه و آمار سال دوم دبيرستان

 

1- در يك دنباله حسابي مجموع جملات سوم و پنجم برابر با 18 و مجموع جملات ششم و دهم برابر با 50 مي باشد دنباله را مشخص كنيد .

 

2- در يك دنباله هندسي  جمله هشتم 81 برابر جمله چهارم است قدر نسبت كدام است

 

3- دنباله تقريبات اعشاري17/6  راتا سه رقم اعشار محاسبه كنيد و سپس دنباله تفاضلات را بنويسيد و بگوئيد دنباله تقريبات اعشاري و دنباله تفاضلات به چه عددي ميل ميكند .

4- اگر جملات چهارم ، ششم و دوازدهم يك دنباله حسابي به ترتيب سه جمله متوالي از يك دنباله هندسي است قدر نسبت دنباله هندسي رابدست آوريد .


 










 

 


 

دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, :: 9:15 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات رياضي پايه اول دبيرستان

 





 

 


 

دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, :: 9:1 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات جغرافيا سال دوم دبيرستان

1)درباره تحولات فلات ايران هر چه مي دانيد بنويسيد .

2)ناحيه ي كوهستاني زاگرس چه ويژگي هايي دارد؟ به طور كامل بنويسيد ، رودها و قلّه هاي معروف آن را بنويسيد .

3)مناطق پست و هموار ايران را نام ببريد ، هر يك را به طور كامل توضيح دهيد .

4)چه عواملي در تنوع آب و هوايي كشورما مؤثرند نام ببريد و دو مورد آن را توضيح دهيد .


 قسمت الف) عبارت صحيح را با‹‹ ص ›› و عبارت غلط را با ‹‹ غ ›› مشخص كنيد .

كتابها ، نقشه ها ، نرم افزارهاي رايانه اي ، عكسهاي هوايي، آمار نامه ها از منابع مورد استفاده در روش كتابخانه اي مي باشد .

توده هاي مرطوب موسمي در فصل تابستان از طرف جنوب شرقي از درياي مديترانه به آسيا مي وزد .

شيوه ي زندگي عشايري زاييده استفاده ي مستقيم انسان از منابع طبيعت است .

خاك قشر نازكي است كه بر سطح زمين گسترده شده است و معمولاً بيشتر از 5/1 متر ضخامت دارد.

 

قسمت ب) جاهاي خالي را با كلمات مناسب پر كنيد .

1)دو عامل اصلي علم جغرافيا .................... و ........................... مي باشد .

2)دو عنصر اصلي آب و هوا ..................... و ......................... هستند

3)توده هاي آذرين در زاگرس در اطراف شهر ..................... و .............................. ديده مي شود.

4)هوا از درختان با ارزش جنگلهاي .......................... مي باشد .

5)استان از چند ............................. تشكيل شده است .

6)ضلع شمالي فلات ايران از كوههاي ............................. در .............................. شروع شده و در .................................. به ارتفاعات ........................... در خاك افغانستان ختم مي شود .

 

قسمت ج ) به سوالات زير پاسخ كوتاه دهيد .

1)محدوديت نقشه هاي كوچك مقياس چيست ؟

 2)شكل نهايي كوه هاي البرز و زاگرس مربوط به كدام دوره مي باشد ؟

3)گسترش شهر كرمانشاه با توجه به چه عاملي بوده است ؟

4)در هر يك از مناطق زير شكل روستا ها چگونه است مشخص كنيد .

الف) نواحي خشك .......................................................      ب) ناحيه ي معتدل خزر.......................................

ج) روستاها در امتداد يك رودخانه ...............................         د) مناطق كوهستاني ..........................................     

5)در مورد جنگل هاي حرا به پرسش هاي زير پاسخ دهيد .

الف) محدوده ي اين جنگلها ........................................      ب) نام ديگر آن ....................................................

ج) اهميت اين جنگلها .................................................

6)مشخص كنيد هر يك از مكان ها يا موارد زير در كدام دامنه ي البرز‹‹ دامنه ي شمالي ›› يا ‹‹ دامنه ي جنوبي ›› قرار      گرفته اند ؟ 

الف) ورامين ........................ ب) رود هراز ..................... ج) محمود آباد ..................... د) گرمسار......................

7)در رابطه با درياي خزر به سئوالات زير پاسخ دهيد .

الف) مساحت آن چقدر است :..........................................    

ب) سطح آب آن چه ميزاني است : .................................

ج) دلايل اهميت آن :.....................................................

قسمت د) به سئوالات زير پاسخ كامل دهيد .

1)رابطه ي دما با ارتفاع چگونه است ؟

2)علت اهميت مخروط افكنه ها چيست ؟

3)كارايي عكسهاي هوايي چه زماني بهترمعلوم مي شود ؟ توضيح دهيد ؟

4)علت شكل گيري شوره زار هاي وسيع در دشت كوير چيست ؟

5)اهميت جنگلهاي هيركاني را بنويسيد ؟ ‹‹ چهار مورد››

6)بارانهاي اسيدي چگونه پديد مي آيد ؟ توضيح دهيد .

7)اثرات مثبت گلخانه اي را بنويسيد .

8)مهمترين علت خشكي آب و هواي ايران را بنويسيد ؟

9)تعربف كنيد .

الف) روستا :

ب)كشاورزي گذرا يا ‹‹ نوبتي›› :

دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, :: 8:47 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات امتحاني درس زبان فارسي و ادبيات فارسي سال چهارم دبيرستان رشته رياضي

ادبيات فارسي

 

1)لغات را معني كنيد :

مَظهر      ( ............)                                   آبزن (................)

خواليگر (..............)                        شمارگرفتن ( .............. )

2)معني كنيد :

هم آنگه يكايك ز در گاه شاه / برآمد خروشيدن دادخواه

3)مفهوم مصرع دوم چيست ؟

بدان بي بها ناسزاوار پوست / پديد آمد آواي دشمن ز دوست

4)چرا شاعر مي گويد:

 ( به جمشيد بر تير گون گشت روز / همي كاست زو فرّ گيتي فروزم)؟

5) به نظر نويسنده ، حماسه ي فردوسي ، شاهنامه ، چگونه كتابي است ؟

6)مفهوم مصرع دوم چيست ؟

( چو كاوه برون آمد از پيش شاه / بر او انجمن گشت بازارگاه )

7)معني كنيد :

تو شاهي و گر اژدها پيكري / بيايد بر اين داستان داوري )

8) مار در اساطير ايران مظهر چيست و ضحّاك معرّب كدام واژه ي فارسي است ؟

9)در دوره ي ضحّاك ( شده بر بدي دست ديوان دراز ) ، ديوان يعني چه ؟


1)معني واژه( با توجه به جملات ، معني واژه ي مشخص شده را بنويسيد .

بدو گفت مهتر به روي دَژم /  سينه خواهم شرحه شرحه از فراق / خدايا روا مدار كه در ظلمات جهل و ضلال از چراغ هدايت دور افتم . مهرم به جان رسيد و به عيّوق بر شدم.

2)درك مطلب

1)      در مصراع ( ني حديث راه پر خون مي كند ) منظور از ( راه پر خون ) چيست ؟

2)      در عبارت ِ ( مگذار كه صولتِ خشم ، حصار بردباري مرا درهم شكند ) ، خشم چه آسيبي به انسان مي زند ؟

3)      پيام مصراع چيست ؟( چو خسرو شدي بندگي را بكوش)

4)      با توجه به مصراع دوم ، كاوه چه كاري كرد ؟:

خروشيد و برجست لرزان ز جاي                                بدرّيد و بسپَرد محضر به پاي

5)      با توجه به بيت ( توسني كردم ندانستم همي                    كز كشيدن تنگ تر گردد كمند ) ،

توسني ( سركشي ) كردن در عشق چه نتيجه اي دارد ؟

6)      با توجّه به ( آن مريد چون آن سخن بشنيد از غيرت ارادت خود قصد رجم آن مرد كرد )

آن مريد قصد چه كاري كرد و با چه انگيزه اي ؟

7)      با توجه  به بيت ، عشق فرهاد چگونه بود ؟:

بگفت از دل شدي عاشق بدينسان ؟                بگفت از دل تو مي گويي من از جان

8)      مفهوم كلّي مصراع دوّم چيست ؟:

گويند روي سرخ تو سعدي كه زرد كرد ؟           اكسير عشق برمسم افتاد و زر شدم

9)      پيام بيت چيست ؟:

اگر در ديده ي مجنون نشيني                به غير از خوبي ِ ليلي نبيني

10)   منظور از ( اين گل ) و ( خارها ) در بيت زير چيست ؟:

فريب جهان را مخور زينهار                 كه در پاي اين گل بُوَد خارها

 خود آزمايي

1)   مقصود از (ني ) و (نيستان ) در شعر مولانا چيست ؟

2)   نخستين چاره انديشي مردم در مقابل بيداد ضحّاك چه بود ؟

3)   مصراع به كدام باور عاميانه اشاره دارد ؟ ( بگفت آشفته از مَه دور بهتر )

4)   تفاوت ديد مجنون با ديد عيب جود ، نسبت به ليلي چه بود ؟

5)   با توجه به بيت ، شاعر زخم شهيد را چگونه توصيف مي كند ؟

كس چون تو طريق پاكبازي نگرفت              با زخم نشان سرفرازي نگرفت

6)   با توجه به ( هر عصب و فكر به منبع بي شائبه ي ايمان وصل بود كه خوب و بد را به عنوان مشيّت الهي              مي پذيرفت ) آرامش زندگي مردم محصول چه چيزي بود ؟

آرايه هاي ادبي

1)        با توجه به بيت ( نگارش دهد گلبن جويبار        در آيينه ي آب رُخسارها) ،

رخسارها استفاده از چيست و چرا گلبن آرايه ي تشخيص گرفته است ؟

2)         مشبّه و مشبّهً به را در مصراع زير مشخص كنيد و توضيح دهيد كه چرا اين تشبيه ، اغراق دارد؟

(( از ديده گر سرشك چو باران چكد رواست ))

3)         در كدام  گزينه ، ( كنايه ) به كار نرفته است ؟ آن را مشخّص كنيد .

الف) بگفتا دل ز مهرش كي كني پاك ؟                        ب) بگفت ار من كنم در وي نگاهي ؟

4)     در كدام گزينه آرايه ي واج آرايي يا ( نغمه ي حروف ) مشخص تر مشاهده مي شود ؟

الف) خروشيد  و زد دست بر سر ز شاه                              ب) مگر كز شمار تو آيد پديد

5)      با توجّه به بيت ، پاسخ دهيد ( هر سبزه كه بر كنار جويي رُسته است / گويي ز لب فرشته خويي رسته است )

الف) كنارجوي ، به چه چيزي در مصراع دوم تشبيه شده است ؟

ب) شاعر سبزه ي كنار جوي را با چه چيزي همانند و همسان ديده است ؟

تاريخ ادبيات

1)    زمينه ي خرق عادت در حماسه ها از چه رهگذري توجيه پذير است ؟

2) جان مايه ي ادب فارسي چيست ؟

3) نام يكي از مقلّدان خسرو و شيرين نظامي را بنويسيد .

4) نويسنده ي كشف المحجوب كيست و اين كتاب از چه نظر ارزشمند است ؟

5)به چه نوع كتاب هايي ( سيره و مغازي ) مي گويند ؟

6)اسرارالتوحيد نوشته ي كيست و موضوع آن چيست ؟

معني شعر و نثر

1)      هر كسي از ظنّ خود شد يار من                              وز درون من نجست اسرار من

2)      لب و دندان سنايي همه توحيد تو گويد                   مگر ازآتش دوزخ بُوَدَش روي رهايي

3)      پروردگارا از خصلت طمع كه دنائت آورد به تو پناه مي جويم

4)      بدان بي بها نا سزاوار پوست                    پديد آمد آواي دشمن ز دوست

5)      بگفتا جان فروشي در ادب نيست             بگفت از عشقبازان اين عجب نيست

6)      مهرم به جان رسيد وبه عيّوق بر شدم

7)      بهل گر بگيرند   بيكارها

8)      شيخ بو عبداله بشكست و با خويش رسيد

9)      هيچ حفره اي از حفره اي زندگي ايراني نيست كه از جانب او ( سعدي ) شناخته نباشد .

حفظ شعر

1) جاهاي خالي را پر كنيد .

اين يك دو دم كه .......................... ديدار ممكن است / درياب ................... كه نه پيداست ........................... عمر )

2)جاهاي خالي را پر كنيد .

همه درگاه تو ........................... همه از .................... تو پويم / همه ....................... تو گويم كه به توحيد سزايي)

3)مصراع دوّم را بنويسيد .

    گفتم ببينمش مگرم درد اشتياق / ......................................................  )

ادامه سئوالات

 

یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, :: 13:35 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات امتحاني درس ادبيات فارسي و زبان فارسي پايه سوم

 

1)لغات را معني كنيد :

 

هماوردت آمد، برآراي كار ( ............)

 

بكو بَمت آنگونه امروز يال (..............)

 

سردي استاد از سنگيني نفس اش پيداست (..............)

گوشت شيشكه ( .............. ) اعلي حضرت

2)معني كنيد :

ز نيرنگ زالي بدين سان درست / و گر كه پايت همي گور جُست

3) در داستان رستم و اسفنديار ، ( زواره ) كيست ؟

4)معني كنيد :

به باد افره اين گناهم مگير / تو اي آفريننده ي ماه و تير )

5) زمينه ي ( خرق عادت ) در حماسه يعني چه ؟ ( تعريف دقيق)

6)درون مايه ي داستان رستم و اسفنديار چيست ؟( سه مورد)

7)معني كنيد :

خروش آمد از باره ي هر دو مرد / تو گفتي بدرّيد دشت نبرد

8)با توجّه به بيت ، پاسخ دهيد :

 

      به سان پلنگي كه بر پشت گور           نشيند برانگيزد از گور شور

 

الف) مشبّه در بيت بالا چه كسي است ؟

 

ب) دو مشبّه به در بيت به كار رفته ، يكي را پيدا كنيد .


 

زبان فارسي

زبان شناسي

1)در هريك از موارد زير كدام يك از قواعد تركيب رعايت نشده است ؟

الف)گوسفندان ، خانه اي خريدند .

ب) قرن زلزله ي مهيب ترين

پ)در تابستان گذشته به چه كاري مشغول بوديد ؟ فردا امتحان داريم .

2) الگوي هجايي واژه ي ‹‹ خواهش ›› را بنويسيد .

3)واژه ي ‹‹ بنفشه ›› از چند واج ساخته شده است ؟

دستور زبان

 

با توجه به جمله ي زير به پرسش ها پاسخ دهيد .

‹‹ ما با تلاشِ روز افزون و ژرف نگري به پيروزي مي رسيم ››

الف ) اين جمله چند واژه دارد؟ بنويسيد .

ب) اين جمله چند تكواژ دارد؟ بنويسيد .

پ)در اين جمله تكواژ وابسته ي تصريفي نشان دهيد .

ت) در اين جمله يك تكواژ وابسته يِ اشتقاقي نشان دهيد .

2)فعل جمله ي زير را به شكل مؤدّبانه بنويسيد .

‹‹ استاد گرامي ، من هفته ي گذشته علّت غيبت هاي خود را به شما گفتم ››

3) فعل جمله ي زير را ازگونه ي مؤدبانه به گونه ي معمولي تبديل كنيد .

‹‹ در جشن تولّد دوستم يك جلد رُمان به او تقديم كردم .››

4)جمله ي گذراي زير را تبديل به ناگذر كنيد .

‹‹ بادهاي بهاري عطر خوش بهار نارنج را به سوي ما آورد . ››

5)نقش دستوري عبارتِ ‹‹ علاقه ي او ›› در جمله ي ‹‹ علاقه ي  او را به نقاشي مي ستايم ›› چيست ؟

6)با توجه به جمله ‹‹ ايرانيان با ادبيات ارزشمند خود به فرهنگ بيگانگان مي تازند ›› :

الف ) متمم اجباري جمله را بنويسيد .

ب) كدام گروه از جمله قابل حذف است ؟نام آن را بنويسيد .

7)جمله ي ‹‹ امروز من پيام تبريكي را براي موفّقيّت دوستم مي فرستم ›› را مجهول كنيد .

8)نمودار درختي جمله ي زير را رسم كنيد .

‹‹ كار يعني خلّاقيّت و سازندگي ››

9)نمودار درختي جمله ي زير  را رسم كنيد .

‹‹ حافظ شيرازي  خودش را  رند  مي داند .››

10)ساختمان فعل هاي جمله هاي زير را بنويسيد .

‹‹ او به مسافرت رفت و پس از دو ماه برگشت .››

نگارش

1)زندگي نامه گونه اي از نوشته هاي ................... است .

2)روش گرد آوري اطلاعات براي زندگي نامه ها چگونه است ؟( 4 مورد )

3)جمله هاي زير را ويرايش كنيد .

الف ) اگر گوينده و نويسنده به صحّت مطلبي اطمينان نداشته باشد نبايد آن را بيان  كند .

ب) اين مسئله در شوراي دبيرستان مطرح و مورد بررسي قرار گرفت .

املا و بياموزيم

1) واژه ي درست را در جمله قرار دهيد .

الف) در گلستان سعدي سخنان .................... و دلكش فراوان است . ( نغز ، نقض ، نغض)

ب) ..................... گلوله از همه جا به گوش مي رسيد .( سفير ، صفير )

2)واژه هايي كه از نظر نوشتاري متفاوت ولي از نظر گفتاري داراي تلفظ يكسان هستند ، چه ناميده مي شوند ؟

3)واژه هاي نادرست را بيابيد و صحيح هر كدام را بنويسيد .

‹‹ مفرّح  ذات ، دادار هور ، فرتِ استيصال ، محمل و بيهوده ، همهمه ي زياد ، ابداع و ابتكار ، قز و هندوستان ، حتام دنيا ، حايل و مانع ، لئامت و پستي››


 الف) نگارش

1)عبارتهاي زير را ويرايش كنيد .

الف) ديدگاه او از ديدگاه روان شناسان ، متفاوت است .

 

ب) آگاهي و بيداري ، مسلمانان را فرا گرفته است .

2)نوشته هاي تشريحي و نوشته هاي تحليلي ، حاصل چه هستند ؟

-         تشريحي :-------------------------------

تحليلي :--------------------------------

3)چه چيزي به يك زندگي نامه اعتبار مي بخشد ؟

 4)بيت زير را بازگرداني كنيد .

‹‹ طلوع مي كند آن آفتاب پنهاني ز سمت مشرق جغرافياي عرفاني››

 5) عام ترين و رايج ترين راه تشريح ، طرح ........................ در مورد ابعاد مختلف يك چيز است

6) استفاده ي درست از نشانه هاي خط فارسي ، مربوط به كدام نوع ويرايش ها است ؟

ب) زبان شناسي

1)الگوي هجايي واژه هاي زير را بنويسيد .

الف) ماه :                                                             ب) بينا:

2)به چه دليل واژه ي ‹‹ بچش›› در زبان فارسي ، قابل تلفظ و استفاده نيست ؟

3)چرا واحد هاي زباني زير ، كاربرد ندارد؟

الف) كتاب ، پرنده را شكار كرد .

ب) مُعين فارسي فرهنگ

پ) من كتاب را خواندند.

4)واژه ي ‹‹ خرمن كوب›› با چه شيوه اي ، ساخته شده است ؟

5)تفاوتهاي معنايي فعل ‹‹ گشت›› را در بيت زير بيان كنيد .

‹‹ چون از او گشتي ، همه چيز از تو گشت               چون از او گشتي ، همه چيز از تو گشت ››

6)واژه ي ‹‹ باد افره›› در گذر زمان ، چه وضعيتي پيدا كرده است ؟

7)صورت كامل سر واژه هايِ زير را بنويسيد .

الف) نهاجا :

ب) هما:

پ)دستور زبان

 1)گروه مفعولي جمله ي زير چند واژه و چند تكواژ دارد ؟ بنويسيد.

‹‹ سرودهاي كوتاه و عميق او ، شهرت جهاني دارد.››

واژه :

تكواژ:

2)نوع تكواژ هاي وابسته را در عبارت هاي زير بنويسيد .

الف ) مفاهيم محوري :

ب) كتابخانه هايِ شهر:

3)گونه ي مؤدبانه ي عبارت زير را بنويسيد .

‹‹ او به كتابخانه ي ملّي رفت ››

4)در جمله زير ، كدام قسمت و به چه قرينه اي حذف شده است ؟

‹‹ چه بهتر كه شما اين كارِ مهم را بر عهده بگيريد ››

5)جمله ي زير را گذرا كنيد .

‹‹ ليوان از روي ميز افتاد .››

6)ساختمان فعل جمله هاي زير را بررسي كنيد .

الف) منوچهر روي تخت دراز كشيد .

 ب) پدرم از مسافرت بازگشت .

پ) صبح زود به مدرسه خواهم رفت.

7)زمان و نوع فعل ‹‹ داريم مي رويم ›› چيست ؟

زمان :                                                       نوع :

8)نمودار درختي جمله ي زير را رسم كنيد :

‹‹ در ظاهر اين فعل ، از فعل هاي ِ اسنادي به شما مي رود .››

9) يك جمله ي ‹‹ يك جزئي استثنايي بي فعل ›› بنويسيد .

10)جمله ي ‹‹ زندگي يعني عقيده و جهاد ›› چه نوع جمله اي است ؟ نمودار آن را رسم كنيد .

11)با فعل ‹‹ پوشيد ›› يك جمله ي سه جزئي بنويسيد . سپس جمله ي خود را به جمله ي چهار جزئي تبديل كنيد .

سه جزئي:

چهار جزئي:

ت)املا و بياموزيم

1)براي پر كردن نقطه چين ، كدام گزينه را انتخاب مي كنيد ؟

الف) او از مقام مديريّت ............................... داد.( استعفا ، استيفا)

ب) او با خريد بيش از حدّ نان .......................... مي كند .( افراط – تفريط)

2)در جمله ي زير ، چند فاصله و چند نيم فاصله ، وجود دارد ؟

‹‹ سنگ را بسته اند و سگ را گشوده اند ››

فاصله :                                                نيم فاصله :

3)در گروه واژه هاي زير ، چهار واژه نادرست نوشته شده است ، آنها را بيابيد و درست هر كدام را بنويسيد .

توجه : در صورت برگزيدن واژه ي درست نمره ي منفي خواهيد گرفت .

‹‹ نثر طنز واره ، قابل تعمّل ، لئامت و پستي ، وحله ي اوّل ، قدّار و فريفتگار ، فرقت وجدايي، تيره و بي فروق ، آرام و بي دغدغه ››


 ادبيات فارسي

لغات : با توجّه به متن زير ، لغات معيّن شده را معني كنيد . (2 نمره)

 

درختان را به خلعت نوروزي قباي سبز در بر گرفته  و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربيع كلاه شكوفه بر سر نهاده . خورده است خدا ز روي تعظيم ، سوگند به روي همچو ماهت ، ز نيروي اسبان و زخم سران شكسته شد آن تيغ هاي گران . تا اين عارضه افتاده بود ، بونصر نامه هاي رسيده را به خط خويش نكت بيرون مي آورد . گرمايي سخت و تنگي نفقه و علف نايافت و ستوران لاغر و مردم روزه به دهن .

قدوم – ربيع – تعظيم – زخم – عارضه – نكت – نفقه – روزه به دهن

 

درك مطلب (4 نمره)

 

 

 

1)      جمله ي ( وظيفه ي روزي به خطاي منكر نبرد ) و ( پرده ي ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد ) بيانگر كدام صفات خداوندي است ؟

 

2)      در مصرع ( هماوردت آمد برآراي كار ) هماورد و برآراي كار به ترتيب يعني چه )

 

3)      در عبارتِ (سردي استاد از سنگيني نفسش پيداست ) مفهوم سردي و سنگيني نفس  چيست ؟

 

4)      مفهوم دو عبارتِ ( اين صلت فخر است ) و ( در عهده ي اين نشوم ) چيست ؟

 

5)      بو نصر گفت لِلّه درّكما ، بزرگا كه شما دو تنيد ، مفهوم سخن بو نصر چيست ؟

 

6)      در عبارتِ ( ولادت كه از گوهر نور بود به سوي بلوغ مي خزد و آنگاه كه تاج بر سرش نهادند، خسوف هاي كژخيم  شكوهش را به ستيز بر مي خيزند ) به پرسش ها پاسخ دهيد :

 

الف) منظور از ( گوهر  نور بود ) چيست ؟

 

ب) خسوف هاي كژخيم ، يعني چه ؟

 

7) منظور از كاريز و رودها در عبارت چيست ؟( كاريز خوش دارد خيال كند / كه رودها تنها براي اين هستند كه به

 

    او آب برسانند )

8) شاعر در شعر ( آفتاب خار و خس مزرعه ي چشم تو ) چرا آفتاب را خار و خس مزرعه چشم جانباز مي داند ؟

 

دانش هاي ادبي ( 3 نمره)

 

 

 

9) به چه نوع نثري ، مسجّع و فنّي گفته مي شود ؟

 

10) منظور از ( زمينه ي خرق عادت ) در حماسه چيست ؟

 

11) منظور از شيوه ي روايت ( داناي كل ) در داستان نويسي چيست ؟

 

12) در نقد فنّي به چه مسائلي از اثر ادبي پرداخته مي شود ؟

 

13) سروده هاي كوتاه شكسپير چه نام دارد و نام يكي از نمايشنامه هاي او چيست ؟

 

14) يك كلمه چه ويژگي هايي بايد داشته باشد تا به آن ( نماد) گفته شود ؟

خود آزمايي( 3 نمره)

15) منظور از تقصير و عذر در بيت چيست ؟ ( بنده همان به كه ز تقصير خويش / عذر به درگاه خداي آورد )

16) در داستان گاو و در كتاب چهار مقاله ، دو نفر هستند كه احساس مي كنند گاو شده اند ، آن دو را با هم مقايسه كنيد .

17)  از عبارتِ ( مشتي رند را سيم دادند كه بر حسنك سنگ زنند ) چه پيام تاريخي استنباط مي شود ؟

18) در بيتِ ( وقت است تا برگ سفر بر باره بنديم / دل بر عبور از سدّ خار و خاره بنديم ) ، خار و خاره استعاره از چيستند

     و چرا به ( سد ) تشبيه شده اند ؟

19) در شعر ( از گزند داس دروگر وقت ، هيچ روينده  را زنهار نيست ) ، چرا ( وقت ) به دروگر تشبيه شده  و منظور از

    ( داس ) در اين جا چيست ؟

20 ) در شعر ( آنان كه فانوس شان را بر پشت مي برند ، سايه هاشان پيش پايشان مي افتد ) ، فانوس نماد چيست و جمله ي

    پاياني چه مفهومي دارد ؟

شعر حفظي (2 نمره)

جاهاي خالي را  پر كنيد :

21) هر كاو شراب ............. روزي ............. باشد                              داند كه ............. باشد ............. اميدواران

22) بي خود از ................ پرتو ............. .. كردند                              باده از ............. تجلّي ................ دادند

معني شعر و نثر ( 6 نمره )

23) از دست و زبان كه برآيد؟

24) باز اعراض كند .

25) خروش آمد از باره ي هر دو مرد

26 ) تو سر چهار تا شاه را خوردي

27) ناوي ده بياوردند ، يكي بزرگ تراز جهت نشست او

28 ) آن چاكر را لت زدي و فرو گرفتي

29) تا بوسه گاه وادي اَيمَن برانيم .

30 ) احمق كسي باشد كه دل در اين گيتي فريفتگار بندد و جاه او را به هيچ چيز شمرد .

31) اين دبير كافي به نشاط قلم در نهاد و تا نزديك نماز پيشين ازين مهمّات فارغ شده بود .

32) گفت به خاطر داشتم كه چون به درخت گل رسم دامني پر كنم هديه ي اصحاب را چون برسيدم ، بوي گلم چنان

 مست كردكه دامنم از دست برفت .

33) در اين عصر نو كه اعلي حضرت اصول نويني بنا مي نهند ، حقّاً رسم تازه اي است كه ملوك مددكار ملك الموت باشند .


 

 

 

یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, :: 13:25 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات ادبيات فارسي و زبان فارسي پايه دوم دبيرستان

ادبيات فارسي

 

1)معني لغات مشخّص شده را بنويسيد :

 

دليري كجا نام او اشكبوس / همي برخروشيد برسانِ كوس .

 

فلك گفت احسنت و مَه گفت زه

2)معني كنيد :

چو سوفارش آمد به پهناي گوش / ز شاخ گوزنان برآمد خروش

3)(كه رهّام را جام باده است جفت ) يعني چه ؟

4)واج آرايي را در ( سپهر آن زمان دست او داد بوس) توضيح دهيد .

5)معني كنيد :

خروشيد كاي مرد رزم آزماي / هماوردت آمد ، مشو بازِ جاي

6)سر به گرد آوردن  ، كنايه از چيست ؟

7)حماسه طبيعي چيست ؟

8)يك نمونه از حماسه طبيعي و يك نمونه از حماسه مصنوع را نام ببريد .

9)تو قلبِ سپه را به آيين بدار ، يعني چه؟


 1)لغت : با توجّه به متن زير ، لغات منتخب از آن  را معني كنيد . (2 نمره)

 

      به نام آن خداي كه نام او راحت روح است و سلام او در وقت صباح مؤمنان صبوح  است . هر كس اول ترفيع رتبه يافت به عنوان وليمه كباب غاز صحيحي بدهد . گويي جامه اي بود كه درزي ازل به قامت ايشان دوخته بود . از ايوان كه طارمي چوبي داشت ، افق روشن پديدار بود . با قشون خارجي كه در شهر است ، بلوا مي شود . سرزمين ما زمرّد است و ماه آذارش پشته ها را با شقايق مي آرايد . نهادند آوردگاهي چنان ، فلك باخت از سهم آن جنگ رنگ . چو سوفارش آمد به پهناي گوش /  ز شاخ گوزنان بر آمد خروش .

سلام وليمه درزي طارمي بلوا آذار آوردگاه - سوفار

درك مطلب (4 نمره)

 

1)      منظور از ( مگذار ما را به كه و مه ) چيست ؟

2)      منظور از مصراع چيست ؟ ( كه رهّام را جام باده است جفت )

3)      ( ديدم ايشان وا ترقّيده اند ، تك و پوزش كريه تر شده است ) واترقّيدن يعني چه ؟

4)      اين ضرب المثل را در چه هنگامي به كار مي بريم ؟ ( كاه از خودت نيست ، كاهدان كه از خودت هست )

5)      مرتب زخم زبان مي زد و حساب كهنه پاك مي كرد ) حساب كهنه پاك كردن كنايه از چيست ؟

6)      (يكي از آن لعين ها كه لباس غضب بر تن كرده ، خم به ابرو نمي آورد ) منظور از لباس غضب و خم به ابرو نمي آورد چيست ؟

7)      منظور شاعر از جمله ي ( امروز چهره ي شيلي بزرگ شده است ) چيست ؟

شاعر درباره فلسطين مي گويد ( غذايش را ، تن پوشش را و پرچمش را ربودند ) مقصودش از ربودن تن پوش  ( لباس ) و پرچم ، بيانِ كدام مفهوم اجتماعي و سياسي است ؟

 

دانش هاي ادبي ( 3 نمره)

 

1)      جاهاي خالي را پر كنيد ( خواجه عبدالّه انصاري دانشمند و ..................... قرن ................. هجري است .)

2)       منظور از واج آرايي در ابيات چيست .

3)       فرق  مهم ميان حماسه ي طبيعي و حماسه مصنوع در چيست ؟

4)       جاهاي خالي را پر كنيد ( داستان كوتاه ايراني با مجموعه ي ......................... از جمال زاده در سال .................... متولد شد )

5)      نام نويسنده ي هر اثر را بنويسيد : چشم هايش – از رنجي كه مي بريم

6)      چه كسي را شاعر مقاومت فلسطين ناميده اند و كتاب مائده هاي زميني اثر كيست ؟

خود آزمايي( 3 نمره)

1)      در عبارت ( فرشتگان سرودهاي صلح و شادي را براي چوپانان خواندند ) منظور از چوپانان و سرود هاي صلح و شادي چيست ؟

2)      عبارتِ ( شلخته درو كنيد تا چيزي گير خوشه چين ها بيايد ) يعني چه ؟

3)       مفهوم كنايي ( سر به گرد آوردن ) و(دندان به دندان خاييدن ) چيست ؟

4)       شاعر در بيت ( مگر اي سحاب رحمت تو بباري ارنه دوزخ / به شرار قهر سوزد همه جان ما سوارا ) براي حضرت علي ( ع) چه صفت يا امتيازي قايل است ؟

5)      در عبارتِ ( الهي بركشته هاي ما جز باران رحمت خود مبار ) منظور از كشته ها چيست و رحمت خدا به چه چيزي تشبيه شده است ؟

6)       مقصود از جمله ي ( نرون مُرد ولي رم نمرده است ) چيست ؟

 

شعر حفظي (2 نمره)

جاهاي خالي را  پر كنيد :

1) هر نفس ............ عشق مي رسد از ............ و راست                ما به ................. مي رويم ............. تماشا كه راست؟

2) آن ............... كه جمشيد در او .................. گرفت                 آهو ................. و .................. آرام گرفت       

معني شعر و نثر ( 6 نمره )

1) دل ما را هواي خود ده .

2) بر عيب هاي ما مگير

3) تويي قضاي گردان

4) سرزمين ما زمرّد است

5) فكري است ، چگونه با آن همه دشمن لعين جَر بكند .

6) هماوردت آمد مشو بازِ جاي

7) مهمان ها در صرف كردن صيغه ي بلّعتُ اهتمام تامي داشتند .

8) چو به دوست عهد بندد ز ميان پاكبازان / چو علي كه مي تواند كه به سر برد وفا را ؟

9) كشاني بدو گفت بي بارگي / به كشتن دهي سر به يكبارگي

10) در خوراك سر سوزني قصور را جايز نمي شمرد و در شوخي و بذله نوك جمع را چيده بود .

11) به راستي كه شب رفتني است نه اتاق توقيف ماندني است نه حلقه هاي زنجير

 

یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 11:41 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات ادبيات فارسي و زبان فارسي پايه اول رشته عمومي

زبان فارسي

1- زبان يك نظام است و كارِ اصلي آن ايجاد ............................... است.

2-    براي جمله هاي زير با مصدر داخل كمانك فعل مناسب بنويسيد .

 

الف) اسب در صحرا ...................... ( دويدن)

ب) اسبان در صحرا .........................‌( دويدن)

3- ......................... نهاد اجباري جمله است .

4-

1-    نقش قسمتهاي مشخص شده را در عبارت هاي زير بنويسيد.

 

الف) ايران سرزمين دليران است .

 

          نهاد  .................... فعل

 

ب) مشركان بت ها را مي پرستيدند.

 

        نهاد     ..............      فعل

 

 پ) حسن به پدرش مي نازد .

 

نهاد  ..............    فعل

 

 ت) زنبور عسل شيره ي بهترين گل ها را مي مكد.

 

          ..............    ...............................     ...........

 

ث) كبوتر مي پرد.

        .......    ........

5- براي تبديل گفتار به نوشتار چه اصولي بايد رعايت شود ؟( 4 مورد)

6- نامه ها به چند دسته تقسيم مي شوند؟ نام ببريد.

7-    عبارتِ عاميانه ي زير را به زبان نوشتاري بنويسيد .

((يه پيرمرد خاركني بود كه هر روز مي رف بيابون و خار جمع مي كرد.))

8-    املاي كدام كلمه نادرست است ؟ آن را درست بنويسيد .

 

رأي                             منشأ حيات


 زبان فارسي

جدول زير را كامل كنيد .

 

مصدر

بن گذشته

بن حال

گذشته بعيد

اول شخص مفرد

گذشته استمراري

اول شخص جمع

گذشته نقلي

دوم شخص مفرد

 

 

بين

 

 

 

 

رفت

 

 

 

 

خوردن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مي دويديم

 

 

 

از مصدر هاي زير صفت مفعولي بسازيد .

الف ) كاشتن :...........................                                        ب) نوشتن :............................

شناسه هاي گذشته ( ماضي ) را به ترتيب بنويسيد .

1-....................2-.......................3-.......................           1-...................... 2- .......................3-........................

                                    جمع

مهمترين ويژگي زبان انسان چيست ؟

 

 

اين تعريف مربوط به كدام يك از ويژگيهاي زبان است؟

 ‹‹ به سبب اين ويژگي ، ما مي توانيم به كمك نظام زبان ، كه خود محدود است ، جملات نامحدود بسازيم ››

 

شكل هاي زبان را نام ببريد .

 

عبارت زير را به كمك علايم نگارشي ، ويرايش كنيد .

چند دكّان كوچك نانوايي  قصابي  عطّاري  يك سلماني مجموعه ي شهر را تشكيل مي داد.

 

عبارت زير را ويرايش كنيد .

‹‹ نوع بيماري پس از تحقيقات و آزمايشات متعدّد شناخته شد.

 

به جاي واژه يِ ‹‹ گرايشات›› در نوشته ها چه واژه اي را پيشنهاد مي كنيد .

 

واژه هايي كه از نظر املايي نادرست هستند بيابيد و درست آنها را بنويسيد .

‹‹ غالب شعر ، تغيير و تحوّل ، ايجاز و اختصار ، نكات بلاقي ، نعت و منقبت پسر تحمينه ، شاه سمنگان››

 

ادبيات فارسي

معني لغات : نوشته ي زير را بخوانيد و لغات انتخاب شده از آن را معني كنيد  . (2 نمره)

 

      در هر كتاب پس از ستايش يزدان پاك ، فصلي در نعت و منقبت برترين فرستاده ي او آمده است . چو رستم پدر باشد و من پسر ، نبايد به گيتي كسي تاجور . پس گفت تو در شبروي و عيّاري دستي داري ، تواني رفتن ؟ قطران بر خود گرفت كه اين كار بكند . نيك انديشي سر انجامش رستگاري و بدسگالي ، تباهي است .اميدوارم كه قانون اساسي بيابد در اشاعه ي آزادي . اينها بچه هاي بي تكلّفي هستند كه دل شيطان را از رُعب مي لرزانند . من ژاله و پيشرو بامدادم ، مرا مشّاطه ي صبح و زينت بخش ازهار مي نامند .

1)      منقبت                     2) تاجور                    3) برخود گرفت                4) بدسگالي

5) اشاعه                         6) بي تكلّف               7) رُعب                            8) مشّاطه  

 

درك مطلب (4 نمره)

 

1)      منظور از ( خاك تن ) در اين بيت چيست ؟( قطره ي علم است اندر جان من / وارهانش از هوا وز خاك تن  )

2)      در بيتِ ( بكوشيم فرجام كار آن بُوَد / كه فرمان و راي جهانبان بود ) منظور از بكوشيم و كار چيست ؟

3)      مفهوم جمله چيست ؟ ( چنان كه از جاي برآمد از زخم قفا )

4)      مفهوم كلّي اين مصرع چيست ؟ ( مُقبل آن كز خداي گيرد پشت )

5)      با توجه به داستان طوطي و بقال ، ( از قياسش خنده آمد خلق را ) چرا مردم از قياس طوطي به خنده افتادند ؟

6)      مقصود نويسنده از ( نه كرسي فلك را از زير پاي قزل ارسلان بكشند ) چيست ؟

7)      منظور از جمله ي دوم چيست ؟ ( مردي از شرق برخاست / آسمان را ورق زد )

8)      منظور از ( با تمام دل خود مي گويم ) چيست ؟

9)       پيام عبارت چيست ؟ ( تا با خاك اُنس نگيري راهي به مراتب قرب نداري )

 

دانش هاي ادبي ( 3 نمره)

1)      با توجه به شعر به سئوالاتش پاسخ  دهيد :

حسرت نبرم به خواب آن مرداب                كارام درون دشت شب خفته است

دريايم و نيست باكم از طوفان                    دريا همه عمر خوابش آشفته است

الف) شعر در چه قالبي سروده شده است ؟

ب) دريا و طوفان استفاده از چيستند ؟

2)      هدف مولوي از بيان داستان طوطي و بقّال چيست ؟

3)      (تمثيل ) چيست ؟

4)      داستان سمك عيار و مثنوي هفت پيكر از چه كساني است ؟

5)      جاي خالي را پر كنيد .( تراژدي نمايشي است كه تصوير ناكامي .................. است .)

6) موضوع كتاب تاريخ جهانگشا چيست ؟

خود آزمايي( 3 نمره)

1)      چرا بي ادب از لطف پروردگار محروم مي شود ؟

2)       افراسياب با فرستادن سپاه به ياري سهراب چه هدفي را دنبال مي كرد ؟

3)      چرا در كشته شدن سهراب ، كاووس شاه ايران را هم مقصّر مي دانيم ؟

4)      ( انگشتري به من داد تا از عهده ي كارم بر آيد ) انگشتري دادن كنايه از چيست ؟

5)      محوري ترين پيام داستان خير و شر چيست ؟

6)      منظور نويسنده از ( هنرمندان بسياري خود را به قطار رساندند ) چيست ؟

شعر حفظي (2 نمره)

جاهاي خالي را  پر كنيد :

1)      آب زنيد .................. هين كه ................... مي رسد

2)      مصرع دوم را بنويسيد .( رونق باغ مي رسد ، چشم و چراغ مي رسد / ............................................... )

3)      جاهاي خالي را پر كنيد :

گفتم كه بر ................. راه ............. ببندم / گفتا كه ................... است او .................... ديگر آيد )

معني شعر و نثر ( 6 نمره )

 

1)      سپاس ايزد راست

2)      قطره ي علم است اندر جان من

3)      پدر را نبايد كه داند پسر

4)      از طلايه بگذشت

5)      مي نمود آن مرغ را هرگون شگفت

6)      خاك مظهر فقر است در برابر غناي خالق

7)      تعبيه كرده در ميان كمر

8)      زكشتن جوي نيست پرواي من / شهادت بود ارث آباي من .

9)      از اين خويشتن كشتن اكنون چه سود / چنين رفت و اين بودني كار بود

10)   درود بر پيمبر بازپسين ، آن كه به همه زباني نام او ستوده و گوش پند نيوشان آواز او شنوده

دل من همي بر تو مهر آورد               همي آب شرمم به چهر آورد


 

یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 11:35 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

 

نمونه سئوالات زيست شناسي پايه دوم دبيرستان رشته رياضي

1) مراحل اصلي روش علمي را نام ببريد .

2) نظريه سلولي چگونه بيان مي شود ؟

3) دانشمندان از ون هلمونت چه درس هايي گرفتند ؟

4)مهمترين تركيب هاي آلي پيكر موجودات زنده كدامند ؟

5) گليكوژن چيست ؟ تفاوت سلولهاي گياهي با سلول هاي جانوري در چيست ؟

6) نقش پروتئين ها را بنويسيد .

7) نقش كلرو پلاست ها را بنويسيد .

8) يكي از راه هاي آسان افزايش محصولات كشاورزي چيست ؟

9) كلسترول چيست ؟و چرا مقدار اضافه آن زيان آور است ؟

10) انواع عناصر مهم نمكهاي معدني را نام برده ومشخص كنيد كمبود كلسيم و يُد هر كدام چه نوع بيماريها را سبب مي شود؟


 

یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 11:27 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات درس شيمي پايه چهارم رشته رياضي


 

یک شنبه 1 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 11:18 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

 آقاي فضل الله درخشش ( معاون آموزشي و مشاور تحصيلي دانش آموزان )

اگر باور داشته باشي كه مي تواني حتما مي تواني .

ضعيف ترين كلمه " حسرت " است ، آن را مخور .

محكمترين كلمه " پشتكار" است ، آنرا داشته باش .

سمي ترين كلمه " غرور " است ، آن را بشكن .

سست ترين كلمه "شانس " است ، به آن اميد وار نباش .

خودخواهانه ترين كلمه " كلمه من " است ، از آن حذر كن .

با نشاط ترين كلمه " كار " است ، به آن بپرداز .

پوچ ترين كلمه " طمع " است آن را بُكُش .

سازنده ترين كلمه " صبر " است براي داشتنش دعا كن .

تواناترين كلمه " دانش " است ، آن را فراگير .


 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 1 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 11:17 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

ضریب هوشی یا بهره هوشی یا هوش‌بهر، (IQ)مخفف Intelligence Quotient و عددی با میانگین ۱۰۰ و انحراف معیار ۱۵ می‌باشد. از این رو در رده‌بندی و تقسیم هوش، به صورت میانگین نزدیک ۷۰٪ از مردم دارای هوش میانه، ۱۲٪ هوش بالاتر از میانه، ۲٪ درصد بسیار باهوش و ۱٪ افراد برگزیده را دربر میگیرند. همین روند درباره افراد کم‌هوش، واپس‌مانده ذهنی و ... در سوی دیگر پابرجا است.

روش بدست آوردن بهره‌ی هوشی

برای بدست آوردن بهره‌ی هوشی فرد، از وی آزمون های گوناگونی برای ارزیابی قابلیت‌های مختلف ذهنی وی گرفته می‌شود [۱]. هر اموزش بخشی از ویژگی‌های مغزی و اندیشیک فرد را که در زیر بخشی از آنها لیست شده‌اند را آزموده و سپس از روی آنها با نگرش به سن فرد، بهره‌ی هوشی رایانش می‌گردد.

جهت دريافت اطلاعات بيشتر و همچنين انجام برخي از اين تستها  عنوان را كليك نمائيد.

سه معما ي ساده



ادامه مطلب ...
یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 11:8 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

لبخنداگر نكات زير را تا حد امكان مد نظر بگيريد و رعايت كنيد حتما زندگيتان بهتر خواهد شد . امتحان كنيد.

  •     روزي سه نفر را تحسين كن .                                         
  •     حداقل يكبار در سال طلوع خورشيد را تماشا كن .           
  •    سالروز تولد ديگران را به خاطر داشته باش .                           
  •     به پيشخدمتي كه برايت صبحانه مي آورد انعام زيادتري بده .      
  •     محكم دست بده .                                                                       

براي دريافت نكات بيشتر عنوان را كليك فرمائيد .

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 11:6 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

   آقاي سيد حسين نوربخش

 

سال نو از آغوش مطهر خداوند فرا مي رسد و قلب من نيايش مي كند.

خدايا ! مرا متبرك كن تا هر روز در راه رسيدن به تو گام بردارم.

  •  تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

وقتي تو موفق مي شوي من با غرور به دنيا مي گويم كه " اين دوست من است " اما وقتي شكست مي خوري 

من كنارت مي مانم و دستهايت را مي فشارم و مي گويم " من دوست تو هستم " .

با آرزوي موفقيت صميمانه عيد را به شما و خانواده محترم تبريك مي گويم .

ساقيا آمدن عيد مبارك بادت

وآن مواعيد كه دادي نرواد از يادت

 


 

تونل ها به ما آموخته اند در دل سنگ راهي براي رفتن است .

تنها راهي كه به شكست مي انجامد تلاش نكردن است .

بزرگترين شكست از دست دادن ايمان است .

هيچ وقت به خدا نگو من مشكل بزرگ دارم  بلكه به مشكل بگو من خداي بزرگ دارم.

 


براي دريافت اطلاعات بيشتر از نحوه دعوت اوليا به انجمن هاي دبيرستان عنوان را كليك نمائيد 

 



ادامه مطلب ...

 دبيرستان  و مركز پيش دانشگاهي غير دولتي پسرانه درخشان

سال تاسيس: 1378/7/1

شماره ثبت :122817

آدرس پستي : تهران - تهران پارس - خيابان فرجام - بين چهار راه ولي عصر و چهار راه خاور -روبروي بانك سامان

شماره تلفن: 77453956-021  و  14 -77195313-021

آدرس پست الكترونيك:  email:drakhshan.drakhshan@yahoo.com

 

آشنايي با پرسنل دبيرستان درخشان

جناب آقاي سيد حسين نوربخش داراي مدرك ليسانس الهيات متولد سال 1341 ( مدير دبيرستان درخشان )

جناب آقاي فضل اله درخشش داراي مدرك ليسانس علوم اداري متولد سال 1326 ( مشاور آموزشي دبيرستان درخشان )

جناب آقاي حسين شهسواري داراي مدرك ليسانس علوم تربيتي متولد سال 1337  ( مشاور پرورشي و معاون دبيرستان درخشان)

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 12:50 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

تاريخ آزمون هاي ماهانه پايه اول تا چهارم از اول مهر تا پايان اسفند در زير مجموعه زير آمده است لطفا گزينه مورد نظر را كليك نمائيد.

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 11:55 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات درس شيمي پايه سوم رشته رياضي


 


 

 


 

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 11:53 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

 

در وبلاگ دبيرستان پسرانه غير دولتي درخشان نمونه اي از سئوالات امتحاني درس شيمي پايه هاي اول تا چهارم رشته رياضي گنجانده شده است كه اميد است مورد توجه شما دانش آموزان عزيز قرار گيرد .

 

 

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 11:52 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

در وبلاگ دبيرستان پسرانه غيردولتي درخشان نمونه اي از سئوالات درس فيزيك از پايه هاي اول تا چهارم رشته رياضي گنجانده شده است . اميد است مورد توجه شما عزيزان قرار گيرد.

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 11:49 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

در وبلاگ دبيرستان پسرانه غيردولتي درخشان نمونه اي از سئوالات درس زبان انگليسي از پايه هاي اول تا چهارم رشته رياضي گنجانده شده است . اميد است مورد توجه شما عزيزان قرار گيرد.

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 11:45 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

در وبلاگ دبيرستان پسرانه غير دولتي درخشان نمونه اي از سئوالات امتحاني درس تعليمات ديني پايه هاي اول تا چهارم گنجانده شده است كه اميد است مورد توجه شما دانش آموزان عزيز قرار گيرد .

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 11:32 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات درس شيمي پايه دوم رشته رياضي




 

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 11:9 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات درس شيمي پايه اول رشته عمومي

1)چه عواملي در پراكندگي منابع آب موثر است ؟

2) ما چه هنگامي قدر آب را به درستي درك خواهيم كرد ؟

3) چرا چگالي يخ از آب كمتر است ؟

4) چرا در اعماق اقيانوس ها دماي آب به كمتر از 4 نمي رسد؟

5) مصرف آشكار و نهان آب را تعريف كرده و بگوييد در كشورهاي پيشرفته ميانگين مصرف آشكار و نهان براي هر نفر در هر روز چند ليتر است ؟

6) چه مقدار گرما لازم است تا دماي 200 گرم آب را از 30 به 45 افزايش دهيم؟           آب (ژول بر گرم درجه سانتيگراد)c=4.185

7) چرا در كنار حجم قابل توجهي از آب احساس خنكي مي كنيم .

8)بالا بودن گرماي تبخير آب چه فايده اي براي انسان دارد؟


1) چگونه بلور نمك طعام در آب حل مي شود؟

2) چرا محلول نمك طعام رساناي جريان برق است ؟

3) چرا گرماي تبخير آب بسيار بالاست ؟

4) چرا بدن انسان و موجودات ديگر با عرق كردن در گرماي شديد تابستان خنك  مي ماند ؟

5)  2(ca)3(po4)مانند .......... زبان فارسي است كه ca نماد شيميايي عنصر .............. p نماد شيميايي عنصر ......... بوده و نسبت تعداد اتم p به o برابر ............. ميباشد.

6) فرمول شيميايي و كاربرد سولفوريك اسيد و كلسيم كلريد را بنويسيد .

7)چرا دما در اعماق درياچه پائين تر از4 نمي شود ؟


 

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 10:49 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات امتحاني درس فيزيك پايه چهارم رشته رياضي


 

 

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 10:37 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات امتحاني درس فيزيك پايه سوم دبيرستان رشته رياضي

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 10:7 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

 

 

نمونه سئوالات امتحاني درس فيزيك پايه دوم رشته رياضي


 



 

 

شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, :: 9:28 :: نويسنده : سيد حسين نوربخش

نمونه سئوالات امتحاني درس فيزيك پايه اول رشته عمومي

 

 

1-     الف – انرزي شيميايي را تعريف كنيد .                                                                   

 

ب- انر‍زي جنبشي به چه عواملي بستگي دارد . نام ببريد .

 

2-     در صورتيكه بازده بدن ما 75 درصد باشد  چند گرم شير بايد بخوريم تا انرزي يك ساعت دوچرخه سواري با توان مصرفي 42 فراهم شود .( انرزي شير  3)                

 

3-     اگر انرزي جنبشي جسمي 75 درصد كاهش يابد سرعت آن چند درصد كاهش يافته است .


1)الف- انرزي شيميايي گاز  60 مي باشد . مفهوم آن چيست ؟

ب- انر‍زي جنبشي را تعريف كنيد .

2)بازده ي بدن فردي 25 درصد مي باشد ولي با خوردن 100 گرم شكلات چند دقيقه مي تواند بدود.

( شكلات  20  و توان مصرفي دويدن   50 )

3)اگر از سرعت هواپيمايي 20 درصد كاسته شود :

الف – انرزي جنبشي آن چند برابر مي شود .             ب- انر‍زي جنبشي آن چند درصد كاهش يافته است .


1-     الف – انرزي شيميايي را تعريف كنيد .                                                                   

ب- انر‍زي جنبشي به چه عواملي بستگي دارد . نام ببريد .

2-     در صورتيكه بازده بدن ما 75 درصد باشد  چند گرم شير بايد بخوريم تا انرزي يك ساعت دوچرخه سواري با توان مصرفي 42 فراهم شود .( انرزي شير  3)              

3-     اگر انرزي جنبشي جسمي 75 درصد كاهش يابد سرعت آن چند درصد كاهش يافته است .

                                                                                                                          



 


1)

به سئوالات زير پاسخ دهيد :

 

الف) 2 مورد از ويژگيهاي منابع انرژي تجديد ناپذير را بنويسيد .و 2 مورد از اين منابع را نام ببريد .

 

ب) 2 مورد مزيت و 2 مورد عيب سوختهاي هسته اي را بنويسيد .

 

ج) تفاوت صفحه ي خورسيدي با سلول خورشيدي چيست ؟

د) انرژي زمين گرمايي را تعريف كنيد و بيان كنيد در چه صورت تجديد پذير محسوب مي شود .

 

2)مفاهيم زير را تعريف كنيد :

 

دما:

 

دماسنجي:

 

گرما:

ظرفيت گرمايي ويژه :

 

3)به سئوالات زير پاسخ دهيد :

 

الف) آيا با دماسنج الكلي مي توان دماي آب جوش را اندازه گيري كرد ؟ چرا ؟

 

ب) دليل افزودن ضد يخ به آب رادياتور ماشين در زمستان چيست ؟

ج) چرا غذا در ديگ زود پز پخته مي شود .

 

4) سه تفاوت دماسنج پزشكي با دماسنج سلسيوس را بيان كنيد .

5)دماسنجي دماي ذوب يخ را (درجه سانتيگراد100) و دماي جوش آب را (درجه سانتيگراد300) نشان مي دهد اين دماسنج دماي (درجه سامنتيگراد50) را چه عددي نشان مي دهد .

6)دماسنجي دماي آب(درجه سانتيگراد)20 را با عدد 40 و دماي آب جوش را با عدد 100 نشان مي دهد اين دماسنج دماي آب (درجه سانتيگراد)40 را چه عددي نشان مي دهد.

7)گرمايي كه kg 10 آب مي گيرد تا دمايش ( درجه سانتيگراد)20 بالا برود ، دماي kg 50 مس را جند درجه سلسيوس افزايش  مي دهد .                                                                                                         C=4200آب( ژول بر كيلوگرم درجه سانتيگراد)

                                                                                                                       ( ژول بر كيلوگرم درجه سانتيگراد)  C=400 مس

 

   8)از يك قطعه فولادي به جرم kg2  مقدار kj 10 گرما مي گيريم تا دماي آن به (درجه سانتيگراد)40 برسد دماي اوليه ي اين قطعه چند درجه سلسيوس است .

                                                                                                                      ( ژول بر كيلوگرم درجه سانتيگراد)  C=500  فولاد


 

 

 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
موضوعات


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 49
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 145
بازدید ماه : 159
بازدید کل : 47863
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1




چاپ این صفحه


Up Page